piątek, 12 sierpnia 2011

Dlaczego Wracamy, Cześć 3 – Prawo do Jazdy Samochodem?



Ostatnio coraz wiecej Policyjnej Kawaleii pojawia sie na ulicach Chicago

Wiem ze kiedyś będę chciała mieć polskie prawo do jazdy po polskich drogach i będę próbowała to prawo w Polsce sobie zapewnić, dlatego tez ta krotka historia na temat Amerykańskiego prawa jazdy jest dla mnie szczególnie ważna.

W lipcu 2011 miałam bardzo miłego gościa. Córka mojej koleżanki, Marysia przyleciała z Warszawy do Des Plaines z planem studiowania w stanach i przez ostanie kilka tygodni raczyła mnie i Homera swoim miłym towarzystwem. 

 Oboje z Homerem bardzo cieszyliśmy się z jej wizyty i oboje staraliśmy się uczynić jej krotki pobyt nie tylko przyjemnym, ale też pożytecznym. Homer merdał ogonkiem przy każdej okazji prowadząc ją wiele razy dziennie do kuchni, do półki z jego ulubionymi przysmakami a ja próbowałam pomóc jej w zwiedzeniu tego starego Amerykańskiego miasta, jakim jest Chicago. 

Marysia urodziła się w Californii i dzielnie sobie z językiem Angielskim radziła pomimo tego, że mieszka w Polsce już od bardzo wielu lat. 

Ponieważ nie mogłam jej w zwiedzaniu Chicago niewiele pomóc postanowiłam aktywnie uczestniczyć w bardzo ważnym projekcie, a mianowicie w otrzymaniu przez Marysie jej pierwszego Amerykańskiego prawa jazdy. 

Pierwszy krok mieliśmy za sobą, lub raczej prawie za sobą. Marysia urodziła się w US i jest obywatelka również Stanów Zjednoczonych, niestety miała ze sobą tylko Amerykański paszport. Tak zwana karta „social security” (coś w rodzaju karty z numerem PESEL) pozostała w Polsce i na dodatek gdzieś się zagubiła. 

Tak wiec w poło 13 lipca pierwsze kroki skierowaliśmy do tzw. biura „Social Security Administration”, aby wyrobić kopie tego ważnego w US dokumentu. Nowa „social security card” została przysłana na Marysi nowy adres w US po 5 dniach. 

W międzyczasie przez kilka następnych dni, po moim powrocie z pracy do domu jeździłyśmy przez około 2 godziny po pobliskim parkingu, aby ta młoda osoba mogła popraktykować jeżdżenie samochodem z automatyczna skrzynia biegów. 

Samochody duze i male
Po 2-3 godzinach jeżdżenia po parkingach wiedziałam, że radzi sobie znakomicie.
Niestety bez tak zwanego „permitu” (pozwolenia na jazdę z innym kierowca, czyli po zdaniu egzaminu pisemnego) nie mogła wyjechać poza granice parkingu. 

W piątek, 22 lipca pojechałyśmy do DMV (Department of Motor Vehicles) i Marysia zaliczyła egzamin teoretyczny, teraz mogłyśmy pojeździć po okolicy. Po około 3-4 godzinach „praktycznej jazdy ze mną” mój gość postanowił spróbować zaliczyć egzamin praktyczny.

Czekałyśmy około 30 minut w kolejce i Marysia miała umówionego instruktora, aby zdawać egzamin praktyczny. Obie idziemy na parking a tu niespodzianka, moja prawie nowa Toyota nie zapala. Rozczarowanie wielkie, ale na szczęście okazało się ze feler nieduży: problem z bateriami (i temat na następnego bloga), ale musiałyśmy przełożyć egzamin praktyczny na poniedziałek, 25 lipca. 

W poniedziałek rano podjechałyśmy pod DMV i po około 2 godzinach Marysia wyszła z biura z Amerykańskim Prawem Jazdy w kieszeni.
Może teraz sama poruszać się po całej Ameryce Stanów Zjednoczonych, może też praktykować z rodzicami jazdę po zatłoczonych ulicach Polski i Europy. Projekt pod tytułem „Prawo Jazdy ze Stanu Illinois” w ciągu 12 dni został zakończony. 

Z ciekawości zapytałam Marysie jak długo trwa otrzymanie przeze mnie prawa jazdy w Polsce. Poniżej jest opis procesu, jaki mi Marysia podała. 

MIchigan Avenue, Lipiec 2011

Podaje tę samą datę jako początek tego procesu, aby łatwiej było nam śledzić długość czasu koniecznego do otrzymania prawa jazdy w Polsce:

1.      Zapisanie się na kurs teoretyczny Lipiec 15, 2011. Mogłabym rozpocząć kurs teoretyczny po około 7 dniach. Kurs zajmuje około 2 tygodni, 20 godzin teoretycznych zajęć. Czyli po około 3 tygodniach, w okolicy 7 sierpnia zakończyłabym kurs teoretyczny. Zakładam ze zdałabym go (jak Marysia) za pierwszym razem. 

2.      Sierpień 8 zaczęłabym kurs praktyczny, (który podobno trwa w Polsce 30 godzin, 3 razy po 2 godziny tygodniowo, około 5 tygodni).

3.      Czyli około 15 października mogłabym zapisać się na egzamin praktyczny i rozpocząć mój czas oczekiwania, następne 2-3 tygodnie.

4.      W listopadzie zdałabym (oczywiście zakładam ze poszłoby mi tak dobrze na egzaminie jak Marysi, wszystko za pierwszym razem) egzamin teoretyczny i za następne 2-3 tygodnie zdawałabym egzamin praktyczny. 

5.      Hurra, nareszcie, w grudniu 2011 miałabym polskie prawo jazdy tyle tylko, że zapomniałam Marysię zapytać czy również byłoby mi wydane prawo jazdy tego samego dnia, kiedy zdałabym ten egzamin praktyczny (jak tutaj, w US) czy tez musiałabym czekać aż przysłane będzie pocztą.

 Prawo Jazdy w Polsce

Myślę że jest bardzo prawdopodobne że niektórzy kursanci nie dożywają tego prawa jazdy, wiele rzeczy może się wydarzyć w życiu przeciętnego śmiertelnika w ciągu około 6 miesięcy.
Za to ci, którzy tego swojego prawa do jazdy po polskich drogach dożyją mają je przyznane do końca swojego życia. Teraz mam nadzieje że się pomyliłam. 

Mam nadzieję, że kiedy już jesteśmy bardzo starzy, kiedy nie widzimy, kiedy nie słyszymy i nie chodzimy sprawnie nawet z laskami, to wtedy nam to polskie prawo jazdy odbierają.
Wikipedia podaje dane, które nie pomagają mi zrozumieć, dlaczego tak trudno jest otrzymać w Polsce prawo do jazdy samochodem. 

Według tych statystycznych danych w Polsce ginie 14.7 Osoby na 100, 000 w samochodowych wypadkach, w US mniej, 12.3 Osoby na 100,000. 

W Polsce ginie średnio 28 osób rocznie na 100, 000 samochodów, w US nieomal o polowe mnie, czyli 15. 

Ten długi i skomplikowany proces, który prowadzi do uzyskania prawa jazdy w Polsce nie jest więc uzasadniony statystycznymi danymi, które udowadniają, że Polscy kierowcy powodują mnie wypadków, w których giną ludzie. 

Wprost przeciwnie, w przeliczeniu na ilość wypadków samochodowych w Polsce ginie więcej osób niż w US, podobnie w przeliczeniu na ilość samochodów, które poruszają się po drogach. 

Ciekawa jestem czy ktoś zna dane, które udowadniają, że posiadanie Polskiego prawa jazdy definiuje lepszego kierowcę lub też że wpływa pozytywnie na wyeliminowanie złych kierowców z polskich dróg. 

Jeżeli tak nie jest, to, dlaczego otrzymanie prawa jazdy w Polsce jest wciąż tak bardzo skomplikowane, dlaczego prowadzi do niego tak bardzo długa i wyboista droga?




Widziane oczami ptaka drogi w Chicago



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz