niedziela, 15 września 2013

Finanse w Polsce - czyli ile co kosztuje?



Nie mam żadnego wytłumaczenia na moje milczenie, po prostu ostatnio Zycie aktywne wzięło gore nad pisaniem I czytaniem, czyli nad życiem pasywnych (nieomal w tej samej chwili kiedy te słowa napisałam miałam nadzieje je nieco zmienić, czytanie i pisanie to tez życie aktywne, tyle tylko, ze nieco inne). 
Roze zawsze piekne
Ostatnio niewiele niestety czytam, ot tak dla rozrywki, do poduszki, ale nic o czym warto by było pisać. Za to zabieram się do właściwego tematu tego artykułu, czyli podam wam kilka szczegółów o moim (i nie tylko moim) życiu w Polsce w dziedzinie finansów.

Z godnie z obietnica, podaje te szczegóły poniżej, mam nadzieje, ze złoża się one na częściowy chociaż obraz sytuacji finansowej Polaków. Chociaż nie to jest moim zamiarem, nie chce porównywać cen do zarobków i nie chce wysnuwać żadnych wniosków. Po prostu podaje przykładowe koszty, tak aby każdy mógł sobie sam resztę doliczyć i sam wysnuć wnioski dla siebie wyciągnął.

Zarobki

Przede wszystkim jak w każdym kraju na świecie SA bardzo rożne. Podaje dla przykładu kilka „średnich pensji”:

- nauczyciel z 1 rocznym stażem zarabia 1,800 złotych miesięcznie
- nauczyciel z 36 letnim stażem zarabia około 3,500 złotych miesięcznie
- farmaceuta z 3 letnim stażem zarabia 3,000 złotych miesięcznie
- inżynier (mechanik) z 12 letnim stażem zarabia 6,000 złotych miesięcznie
- programista z 6 letnim stażem zarabia 6,800 złotych miesięcznie
- nauczyciel języka Angielskiego zarabia pomiędzy 30 – 60 złotych na godzinę
- pracownik fizyczny wykwalifikowany zarabia około 2,500 złotych miesięcznie
- kasjerka zarabia 1,800 złotych miesięcznie
- najniższa pensja krajowa to 1,600 złotych miesięcznie
- najniższy zasiłek dla bezrobotnego to około 550 złotych miesięcznie
- zasiłki z pomocy społecznej dla najuboższych są pomiędzy 30 złotych a 529 złotych miesięcznie (dla osób, które nie maja w rodzinie więcej niż około 400 złotych miesięcznie na osobę
- srednia emerytura osoby, które przepracowała około 30 lat to około 2,500 złotych miesięcznie
- srednia płaca osoby sprzątającej to 10-20 złotych za godzinę
- mycie okien wynosi około 40 złotych za godzinę (średnio 40 -50 złotych za okno)
- opieka nad osoba starsza kosztuje około 15 złoty za godzinę, cześć jest często opłacana przez opiekę społeczna (w zależności od dochodów osoby potrzebującej pomocy i jej rodziny)
- pobyt i opieka w domu opieki kosztuje od 2,000 złotych do 6, 000 złotych miesięcznie, wszystko zależy od warunków oraz od tego jak zaawansowanej opieki osoba starsza lub osoba chora potrzebuje. 


Temat miesięcznych opłat

Najważniejszą i najwyższą jest oczywiście opłata za mieszkanie, a ta kształtuje się bardzo rożnie; od 400 złotych do 4,000 złotych (i więcej) miesięcznie. Opłata za wynajem 2-pokojowego mieszkania, o powierzchni około 60 metrów kwadratowych (czyli około 700 sq feet) jest około 350 - 400 złotych w złej dzielnicy i bardzo starym budynku, często nawet do kompleksowego lub do częściowego remontu. 

W nieco lepszym budynku to około 600 – 800 złotych miesięcznie w budynku komunalnym (czyli państwowym), około 1,000 złotych w budynku prywatnym o średnim standardzie, około 2,000 w nowym budownictwie, około 4,000 złotych będzie kosztował wynajem takiego mieszkania w wysokim standardzie i często ładnie umeblowanego.

Jest  to oczywiście oplata podstawowa, tylko za wynajem mieszkania, do tego dochodzi tak zwany „czynsz” lub „media”. W budynkach komunalnych wacha się on od 300 złotych do 800 złotych miesięcznie. Czynsz opłaca zazwyczaj: śmieci i ogrzewanie, woda jest doliczana osobno, wedlug zużycia wody obliczanego w oparciu o osobny licznik wody. Tak samo energia elektryczna jest opłacana osobno przez każdego mieszkańca.

Srednia cena zakupu mieszkania w Katowicach to od 3,000 - 6,000 za metr kwadratowy, w Warszawie jest nieco drozej (ale jest wiele nowych dzielnic i ceny sa tam podobne), w wielu miastach w Polsce ceny mieszkan sa tez o wiele tansze, tak jak w USA, zaleza one przede wszystkim od lokalizacji.  

Ponizej link do popularnych w Polsce stron (jest ich tutaj bardzo duzo) gdzie sprzedac i kupic mozna nieomal wszystko:





Czynsz w mieszkaniach prywatnych i w mieszkaniach spółdzielczych jest zawsze wyższy od mieszkań komunalnych ponieważ zawiera dodatkowa opłatę na remonty budynku, dodatkowe około 200 - 300 złotych miesięcznie. 

Średnia oplata prądu to około 30-50 złotych miesięcznie od osoby w rodzinie (4 osobowa rodzina płaci około 200 złotych za prąd miesięcznie), woda to około 50 złotych za osobę miesięcznie. Nasi lokatorzy płacą średnio 90-110 złotych miesięcznie za dwie osoby, podobne koszty wody są moje i taty.

Śmieci od dnia 1 Lipca 2013 roku kosztują w Katowicach 14 złotych od osoby (śmieci segregowane) lub 20 złotych miesięcznie od osoby (śmieci niesegregowane). Inaczej mówiąc, w naszym budynku śmieci segregujemy, a wiec dwie osoby płacą 28 złotych miesięcznie, około 300 złotych rocznie (czyli około $100 za rok za dwuosobowa rodzinę) miesiąc

Ogrzewanie w naszym budynku jest elektryczne, płacimy za nie około 350 złotych miesięcznie za każde mieszkanie. Inaczej mówiąc, ja place 350 złotych miesięcznie przez cały rok (tak samo płaci mój tatuś i nasi lokatorzy), pod koniec roku, najczęściej w polowie października przychodzi osoba z „energetyki” spisuje licznik i firma TAURON (firma energetyczna w Katowicach) wystawia nam podsumowujący rachunek. Przez ostatnie lata opłata to nieco się powiększała, około 5% rocznie, ale ostatnio energia elektryczna nawet staniała. 

Podsumowujący rachunek przychodzi pocztą, oplata w listopadzie zawiera kwotę wyrównująca (dodatnia lub ujemna) plus pierwszą zaliczkę na rok następny. Oczywiście zaliczka wyliczona jest na podstawie zużycia w roku poprzednim. Ja w taki sposób opłacam moje ogrzewanie, ale oczywiście tych planów płacenia jest dużo i każdy mieszkaniec sam podpisuje z TAURON umowę i sam się z opłat wywiązuje.

Są nawet liczniki energii „na kartę” (takie „prepaid”) wyglądają one dość ciekawie. 

Liczniki Energii Elektrycznej na Karte

Opłaty za gaz wyglądają zupełnie podobnie, cena ogrzewania gazowego jest około 20% niższa niż ogrzewania elektrycznego, ale oczywiście dość wysokie są koszty budowy instalacji.

Ceny usług telefonicznych są też bardzo rożne, ja place za domowy, dość szybki Internet w polaczeniu z telefonem stacjonarnym, 106 złotych miesięcznie, ale ceny wahają się od 50 złotych do 200 złotych za abonament, w zależności od serwisu.

Ja płacę 96 złotych miesięcznie za abonament w TMobil  na mój „cell phone”, ale ceny abonamentów są też bardzo rożne, od 25 złotych miesięcznie do 350 złotych miesięcznie, w zależności od firmy i od zakresu usług. Mój tatuś płaci za telefon stacjonarny 39 złotych miesięcznie. TMobil w Polsce - przeglad roznych ofert

Ja wydaję na jedzenie oraz na artykuły codzienne mało, czyli około 100 złotych tygodniowo, ale jeżeli ktoś je często posiłki poza domem to ta suma od razu wzrośnie. Młodzi ludzie wydają średnio o 300-400 złotych miesięcznie więcej z tego właśnie powodu.

Wyjście do kina to 15-30 złotych za bilet, Punkt 44 Kino okolo 1 km od mojego domu

Wyjście do teatru to około 80 złotych do 200 złotych za bilet, tenis kort kosztuje od 10-20 złotych za godzinę, kosmetyczka to około 200 złotych za prosta usluge, ale zakres uslog jest nieomal nieograniczony, zaklad do ktorego link podaje jest zlokalizowany bardzo blisko mojego mieszkania: Studio Kosmetyki

fryzjer od 35 złotych do 150 złotych za podcięcie i ułożenie włosów. Przykladowy Salon Fryzjerski w Katowicach

Załączam poniżej kilka linków do miejsc, które zdążyłam już poznać osobiście.

Dentysta jest w Polsce drogi, ceny za usługi są porównywalne z USA. Narodowy Fundusz Zdrowia (czyli NFZ) to temat na osobny post, ale wielu moich znajomych leczy się częściowo u lekarzy prywatnych i częściowo pod ubezpieczeniem i taka kombinacja ma tutaj najwięcej sensu). Usługi dentystyczne są właściwie tylko prywatne. Przychodnia dentystyczna, ktora ostatnio odwiedzilam, lokalizacja tuz obok mojego domu: Nasz Stomatolog

No cóż, na koniec wspomnę jeszcze o weterynarzu, cena wizyty to około 30 złotych ($10) czyli opieka nad zwierzętami jest tutaj w miarę tania, ale tez w miarę dobra. Bardzo jestem zadowolona z osoby, która opiekuje się Homerem. Polacy tez maja bzika na punkcie swoich pupilków i wydaja w sklepach zoologicznych mnóstwo pieniędzy. Ja tutaj bez problemu zakupuję tę samą „puszkową” karmę jaka Homer jadł w USA. Tam płaciłam $1.80 za puszkę a tutaj place 12 złotych za puszkę, czyli drożej, ale dochodzi chyba cena transportu.

 
Moj Bezcenny Homerek

Mam nadzieję, że mój dokładny opis podstawowych wydatków związanych z mieszkaniem w Polsce zbudował w miarę wiarygodny obraz finansowy przeciętnego Polaka. Sytuacja jest oczywiście rożna dla rożnych ludzi. Ja potrzebuje na podstawowe opłaty około 2,000 złotych miesięcznie, ale ja mam tutaj własne mieszkanie. Nie spłacam raty za kupno mieszkania, nie opłacam żadnego czynszu do spółdzielni czy też do wspólnoty mieszkaniowej.

Mam natomiast niekończące się wydatki związane z remontem domu i jego otoczenia, to jednak traktuję nie tylko jako zło konieczne, ale jako inwestycję w naszą wspólną rodzinną własność. 


Moje Pierwsze Audi


Myślę, że gdybym musiała mieszkanie wynająć to musiałabym wydawać około 3,500 złotych miesięcznie, do tego dochodzi tez utrzymanie samochodu (około 300 -400 złotych miesięcznie), kupilam uzywane Audi A3, diesel engine, 1.9 TDI , manualna skrzynia biegow, rocznik 2003, przebieg (autentyczny) 143,000 km, podobno sredni przebieg na tych samochodach to okolo 250,000 km, ma wiec przed soba jeszcze wiele lat, chyba ze moje umiejetnosi kierowcy nie podolaja Polskim drogom i "Polskim drgowym piratom".


Czyli musialabym miec okolo 4,000 złotych miesięcznie i to pozwoliłoby mi żyć tutaj na jakimś względnym poziomie, a dodatkowe dochody pozwoliłyby mi na jakiejś dodatkowe przyjemnościowe wydatki.

W końcu w Polsce, tak jak wszędzie na świecie nie jest trudno wydać wszystko, co zarobimy, a nawet więcej, możemy spokojnie wydać wszystko, co pożyczymy.

Pożyczki nie są dawane przez banki tak łatwo jak w USA i zasady są nieco inne, ale pieniądze pożyczać można i wielu Polaków w bankach właśnie szuka zbawienia.

To tez temat na osobny post.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz